Joe Haldeman; SAULOVA SMRT

14 Mar

I.
Ja bjeh fratar, al’napustih to
prije neg’ mi knjige,molitva i
učenje ohladiše krv,
i pridružih se Richardu k’o
plačeni vojnik.
(Ne Richard za kog ste čuli, tek
čovjek što kupi naslov za svoje  ime.)
I u njegovoj službi sretoh  Saula.

Od prvoh dana službe zavoljeh  Saula;
njegov lak humor me pridobi.
Prizna mi da Saul mu nije ime;
on uze drugo ime za krv.
(Pa i ja sam – moje ratno ime
bješe tek riječ kojom doma nazivamo
običnog vojnika.)

Osjećah se k’o doma k’o plaćeni vojnik.
Svidje mi se društvo ljudi k’o  Saul.
(Premda se večina Richardovih  ljudi tek
tukla za pljačku nakon svršetka.)
Voljeh oružja zveket, prolivenu krv –
življah škrto obećanje svog  imena.

Saul mi obeća reći pravo ime
kad završi se igranjem vojnika.
(Ja rekoh isto; zaklesmo se na krv.)
Al’ nikada ga neću znati osim k’o Saula:
Umro je prije neg’ duga vojna svrši,
umirući za razlog nepravedan.

Samo budale traže razlog  pravedan
budale i djeca željni da steknu ime.
Imah šezdeset godina da mislim o tome
(Šezdeset godina ničiji vojnik.)
Šezdeset godina otkako mačotvori Saula
I namoči moje tijelo njegovom
pušećom krvlju.

Al’ prokletstvo! živjesmo za  tijela i krv.
Smrad mrtvaca trunućih, bješe tek
slatki parfem za takve kao
što smo ja i Saul.
( Moj jezik mira nema ime
za razuzdani užitak odlaska u vojnike).
U srcu me zaboli ponekad kad
znam da sve se svrši.

Srce mi bješe tvrdo k’o kamen
kad se to svrši;
kad konačno mi bje dosta krvi.
(I znah da prestar sam za  vojnika.)
Ništa mi ne osta nego tek
da odem doma i steknem ime
na putima mira, zaboravljajući
rat i Saula.

Na putevima krvi steknu ime
(Premda bješe tek plaćeni vojnik)

Zavoljeh Saula prije neg’ sve  se svrši.
 

 

 
II

Plaćeni vojnik nema budućnosti;
kažu njegov način života jedva da je ljudski.
A ipak, on ima svoj mali krvavi svijet
(Dijelom bol i rane i zavoji natopljeni krvlju,
dijelom strah i slava upoznati)
ograđen sjajnom ogradom od  mačeva.

Al’ kako se naučih voljeti borbu mačevima!
Drugi svijet dom moje prošlosti i budučnosti –
jednom kad se čelik,oko i ruka  upoznaše
jedno s drugim, tad je taj čelik bio skoro ljudski
(sa svim ljudskim ukusom za krv).
Osjetih da mač i ja možemo uzeti svijet.

Osjetih da Saul i ja možemo  uzeti svijet;
cijeli svijet za taoce našim  mačevima.
Veza što je osjetismo biješe jača neg’ puka krv
(premda mogu vidjeti osvrčući se u budućnost
veza što je osjetismo bješe nešto tek ljudsko:
potreba za ljubavlju kad smrt se upozna.)

Bjesmo čarobnjaci, a smrt nam bješe poznata;
naši mačevi držahu svu magiju na svijetu.
(Richard drža da to skoro nije ljudski,
brzina kojom parirasmo tuđim  mačevima,
(zauvijek krateć’ tuđu sitnu budučnost.)
Nikad ogrebani, a uvijek ogrezli u krvi.

Napadnuti u krčmi, boreći se  do gležnja u krvi,
boreći se leđa o leđa, na način poznat.
Saul se okliznu, izgubi uporište i budučnost.
Široka ka oštrica zgromi i
posla sa ovog svijeta.
U ljutitoj tuzi ubih taj, pa sve
druge mačeve;
tada zaključah vrata i umorih
sve ljudsko.

Nikakvog izbora, neg da
umorim sve ljudsko.
Nitko u toj krčmi ne bješe strana krv.
(Onima koji žive s kopljima i
uzmahanim mačevima,
unutrašnji dijelovi ljudi
postanu poznati.)
Saulova utroba ne bješe nalik
ničemu na ovom svijetu:
sve ih moram ubiti da spasim
svoju budučnost.

Saulova utroba ne bješe
ljudska, već poznata:
nikad mi ne reče da je s
drugog svijeta :
nikad mu ne rekoh da sam iz
njegove budućnosti.

Leave a Reply

DIDASKALIJE

TEATARSKI BLOG

ANTO ZIRDUM

bh fantasy

ZONE SF KNJIŽEVNOSTI

B-H-S-C GOVORNO PODRUČJE

Književni kutak

JASMINA HANJALIĆ

DIDASKALIJE

TEATARSKI BLOG

ANTO ZIRDUM

bh fantasy

ZONE SF KNJIŽEVNOSTI

B-H-S-C GOVORNO PODRUČJE

Književni kutak

JASMINA HANJALIĆ

